Smeding veggie bbq barbecue

Paddenstoelen als vleesvervanger?

25 september 2018
Paddenstoelen risotto

Je hebt het vast wel eens gehoord: “paddenstoelen/champignons zijn goede vleesvervangers”. Maar is dat wel zo? Om dit te onderzoeken moeten we eerst kijken naar de voedingsstoffen die we nodig hebben uit vlees.

Dit zijn:

  • Eiwitten
  • IJzer
  • Vitamine B1
  • VitamineB12

Eiwitten

Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen in je lichaam. Ze helpen bij de opbouw en herstel van spieren en lichaamscellen. In paddenstoelen zitten wel eiwitten, maar dat is 10 keer minder dan in vlees. Je zult er dus veel meer van moeten eten om hetzelfde effect te bereiken. Je kunt eiwitten ook uit andere producten halen. Eieren en zuivel zijn natuurlijk een open deur. Maar ben je vegan, of wil je gewoon een keertje geen dierlijke producten eten, dan kun je de eiwitten ook uit groenten halen. Artisjokken, asperges, bonen, broccoli, spruiten, bloemkool en mais zijn allemaal goede bronnen van eiwitten.

IJzer

Te weinig ijzer zorgt voor vermoeidheid en het vermindert de weerstand. Het is dus belangrijk genoeg ijzer binnen te krijgen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer is afhankelijk van geslacht en leeftijd, maar ligt altijd ongeveer tussen 8 en 15 mg per dag. Paddenstoelen bevatten slechts 0,5 mg ijzer per 100 gram. Ter vergelijking, een rood stuk vlees bevat 2,5 mg per 75 gram. Rood vlees staat dan wel bovenaan met de hoeveelheid ijzer die het bevat, maar het is natuurlijk niet de enige optie. IJzer vind je ook in noten, fruit (zwarte bessen, perziken en pruimen bijvoorbeeld), granen, bonen en spinazie natuurlijk! Maar ook appelstroop bevat veel ijzer.Schrijf je nu in voor alle updates van Smeding

Vitamine B1

Vitamine B1 is nodig voor de energievoorziening van het lichaam, en voor onder andere een goede werking van het zenuwstelsel en de hartspier. Paddenstoelen bevatten wel vitamine B1, maar wederom niet zoveel als alternatieven. Zaden en noten zijn wat dat betreft een betere vervanger voor vlees. Denk aan zonnebloempitten, hennepzaad, sojabonen, pecannoten, pijnboompitten, chiazaad en cacao. Maar ook rucola is rijk aan vitamine B1.

Vitamine B12

Hier kunnen we heel kort over zijn; paddenstoelen bevatten geen vitamine B12. Vitamine B12 heb je nodig om je lichaam en geest jong te houden. Het helpt bij de bescherming van je botten, je hart en je zenuwen. Maar het helpt je ook met een beter humeur! Serotonine is belangrijk voor je geluksgevoel en vitamine B12 helpt deze stof aan te maken. Vitamine B12 “zit” niet in dierlijke producten, de bacteriën in deze producten hélpen je alleen bij het aanmaken hiervan. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat vitamine B12 alleen aan te maken is met dierlijke producten, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Ook tofu, peterselie, frambozen, zeewier en sojamelk kunnen helpen bij het aanmaken van vitamine B12.

 

Zo zie je maar dat je niet altijd alles moet geloven wat je hoort of leest. Paddenstoelen zijn lekker, gezond en je kunt ze prima gebruiken om te variëren met groenten, maar het is geen goede vleesvervanger. Waar deze opvatting vandaan komt is niet helemaal duidelijk. Misschien is het omdat de structuur van paddenstoelen wel wat op die van vlees lijkt? Wil je daarom tóch gebruik maken van paddenstoelen als vleesvervanger? Zorg er dan voor dat je je dieet combineert met producten die genoeg vitaminen, mineralen en eiwitten bevatten.

Smeding Groenten en Fruit maakt gebruik van functionele en analytische cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren. Door akkoord te gaan met de tracking cookies kunnen wij jou gerichte content op social media en via derde partijen tonen. Privacy statement