Lichtverteerbare groenten en fruit

6 september 2021

Gezonde voeding is dé snelste en beste manier om vitaal te blijven. Niet ieder lichaam reageert hetzelfde op groente en fruit, bijvoorbeeld de spijsvertering. Wij hebben een overzicht gemaakt van een aantal licht- en zwaarverteerbare groenten en fruit om je op weg te helpen.

Spijsvertering

We hebben het allemaal wel eens: een opgeblazen gevoel, veel gasvorming of dunne ontlasting. Om dit te voorkomen moet je spijsvertering op orde zijn. Het spijsverteringskanaal zorgt ervoor dat voedingsstoffen door het lichaam worden opgenomen en tegelijkertijd gifstoffen worden afgestoten. Om problemen in het spijsverteringskanaal te voorkomen of aan te pakken, is lichtverteerbaar eten de oplossing. En dat kan natuurlijk het best met verse groenten en fruit.

Wat is ‘lichtverteerbaar voedsel’?

Bij voedsel wordt er onderscheid gemaakt tussen twee categorieën: zwaar- en lichtverteerbaar voedsel. Lichtverteerbaar voedsel geeft de spijsvertering rust, terwijl zwaarverteerbaar voedsel veel van de spijsvertering vraagt. Het lichaam heeft bepaalde stoffen nodig, zoals vezels, eiwitten en vetten, die ondanks de voordelen ook kunnen bijdragen aan een minder goede spijsvertering. Gelukkig zijn er veel groenten en fruit boordevol voedingsstoffen die licht verteerbaar zijn. Zwaartverteerbaar voedsel geldt niet voor ieder lichaam, maar licht verteerbare producten is altijd een veilige keuze.

fruitpatroon

Groenten

Een lichaam heeft dagelijks gemiddeld 250 gram groenten nodig.  De kans is dan ook groot dat je wel eens zwaarverteerbare groente geserveerd krijgt. Bekijk hieronder de groenten die we voor je hebben geselecteerd:

Lichtverteerbare groenten

  • Andijvie
  • Bloemkool
  • Doperwten
  • Witlof
  • Spinazie
  • Knolselderij
  • Sperziebonen
  • Broccoli
  • Courgette
  • Wortel
  • Aardappel
  • Pompoen

Zwaarverteerbare groenten

  • Komkommer
  • Paprika
  • Ui
  • Prei
  • Champignons
  • Witte kool
  • Rode kool
  • Groene kool
  • Chinese kool
  • Maís

Van belang bij groenten is dat je het bereidt. Stoom bijvoorbeeld groente om het gemakkelijker te verteren. Hard gebakken of gefrituurd zorgt voor een lastige vertering. Gefermenteerde als zuurkool is makkelijker te verteren. Zo kun je bijvoorbeeld van kool ook een lichtverteerbare groente maken.

Fruit

Aangeraden wordt minimaal twee stuks fruit per dag te eten. Omdat je niet graag dagelijks hetzelfde eet, is het goed om te weten met welke fruitsoorten je kunt afwisselen. Zie hieronder een overzicht:

Lichtverteerbaar fruit

  • Hardfruit
  • Banaan
  • Meloen
  • Zachtfruit

Zwaarverteerbaar fruit

  • Druiven
  • Kiwi
  • Citrusfruit
  • Ananas
  • Steenfruit

Makkelijk verteerbaar fruit bevat over het algemeen veel water, weinig pitten en geen schil. Het moet daarnaast perfect rijp zijn. Ieder lichaam reageert anders op zwaarverteerbare producten, dus experimenteer hier zelf mee.

5 extra tips voor een licht verteerbaar dieet

  • Vervang pepers en overige smaakmakers voor verse kruiden;
  • Verspreid de eetmomenten tot wel 6 momenten over de dag;
  • Eet het voedsel niet te warm nog te koud;
  • Maal het voedsel goed fijn in de mond;
  • Varieer! Er zijn voldoende groente- en fruitsoorten.
Smeding Groenten en Fruit maakt gebruik van functionele en analytische cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren. Door akkoord te gaan met de tracking cookies kunnen wij jou gerichte content op social media en via derde partijen tonen. Privacy statement