Header website herfst

Koken met minder zout

29 oktober 2018
Zonder zout brabantzorg vierkant

Brabantzorg organiseert jaarlijks een kookwedstrijd voor de koks. Daaromheen verzorgen ze een dagvullend programma met verschillende workshops voor het keukenpersoneel. Dit jaar mochten wij vanuit Smeding Groenten en Fruit, samen met onze partner Koppert Cress, de workshop ‘koken met minder zout’ verzorgen.

Een veelvoorkomend thema, maar hoe doe je dat zonder de smaak te verliezen? Marnix Beekhuizen, culinair adviseur bij Smeding Groenten en Fruit, neemt ons hier in mee.

Smaak

“Zout is geen smaak, maar een smaakversterker. Belangrijk is om zout ook op deze manier te benaderen. Zo kun je met een klein korreltje grof zeezout een aanwezige smaak een enorme boost geven, zonder dat je het zout daadwerkelijk proeft. In Nederland zijn we zo gewend aan de zoute smaak, dat we gerechten vaak niet op smaak vinden wanneer wij geen zout proeven. Jammer, want zo proeven we nooit de natuurlijke smaak van het gerecht”Schrijf je nu in voor alle updates van Smeding

Natuurlijke smaakmakers

“Door ons huidige zoutgebruik krijgen we veel meer binnen dan de norm van 6 gram zout per dag. Dat dit niet goed is voor onze gezondheid, met name voor onze nieren, is een vaststaand feit. We kunnen ons zoutgebruik op 2 manieren aanzienlijk verlagen:

  1. Zout puur als smaakversterker gebruiken. Je voegt veel minder toe, waardoor een gerecht gezonder maar ook natuurlijker smaakt. Dit vraag wel een andere manier van eten en proeven.
  2. Zout vervangen door natuurlijke smaakmakers.

Cressen bijvoorbeeld zijn prima vervangers van zout. Door het uitgebreide assortiment vind je bij elke toepassing de juiste Cress. Daarnaast zijn er nog tal van andere natuurlijke smaakmakers die je kunt gebruiken als zoutvervanger. Een aantal voorbeelden bij specifieke toepassingen:

  • Bij gekookte aardappelen: bieslook, kervel, dille, nootmuskaat en peterselie
  • Knolselderij en bloemkool: pepers, gember, dragon, foelie, knoflook en komijn
  • Kalfsvlees: kerrie en koffie”

Wier

“Gebruik van zeewier binnen de horeca is niet nieuw, maar in de zorg wordt er vaak niet aan gedacht. Dit terwijl het gebruik van zeewier een positief effect kan hebben op gezondheid en smaak. Hoewel zeewier vol natrium zit, kan het volgens onderzoekers toch bloeddrukverlagend werken, vooral kombu (kelp). Best opmerkelijk als je bedenkt dat natrium het bloeddruk verhogende bestanddeel van zout is. Onderzoekers vermoeden dat bepaalde peptiden in zeewier voor dit effect zorgen.”

Smeding Groenten en Fruit maakt gebruik van functionele en analytische cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren. Door akkoord te gaan met de tracking cookies kunnen wij jou gerichte content op social media en via derde partijen tonen. Privacy statement