Succesverhaal: van orderverzamelaar tot Field Sales Support

9 augustus 2019

“Door je altijd voor de volle 100% in te zetten, kom je er wel! Zolang je je ambities aangeeft in gesprekken met leidinggevenden, krijg je ook de kans binnen dit mooie bedrijf.”

Van orderverzamelaar tot Field Sales Support

Het AGF-bloed stroomt al van jongs af aan door de aderen van collega Meindert Schiphof. Zijn ouders waren destijds eigenaar van de kassen van It Wiid in Wier, de huidige kwekerij van Empatec die aan Smeding levert. Meindert was destijds al begonnen met zijn loopbaan buiten het bedrijf, maar de kans om zelfstandig een kas te runnen was daarmee afgedaan.

De eerste stappen binnen Smeding werden gezet door de overstap van hovenier naar orderverzamelaar. “Als hovenier was er tijdens de winterperiode weinig werk om handen en vrienden van mij waren al werkzaam bij Smeding.” Eén en één is twee en de stap werd gezet, nooit wetende dat het uiteindelijk zo’n ontwikkeling met zich mee zou brengen.

Na twee jaar als orderverzamelaar te hebben gewerkt, solliciteerde Meindert op een interne vacature: klantenservice retail. Mede door zijn ervaring in de klantenservice bij UPC en TNT Post, voorafgaand aan het hoveniersschap, werd hij aangenomen. Contact met de klant is Meindert op het lijf geschreven. Toch kwam er na drie jaar een volgende stap in zijn loopbaan. Door proactief te werk te gaan, mee te denken in processen en de nodige juiste adviezen te hebben gegeven, werd Meindert gevraagd voor de functie als verkoopsupport. In deze functie was hij verantwoordelijk voor het maken van rapportages, het opstellen van ordersets en hield hij zich veel bezig met prijzen. In de functie heeft Meindert zichzelf het werken met Excel eigen gemaakt, wat weer erg goed van pas is gekomen in de volgende stappen in zijn loopbaan.Schrijf je nu in voor alle updates van Smeding

“Door je altijd voor de volle 100% in te zetten, kom je er wel! Zolang je je ambities aangeeft in gesprekken met leidinggevenden, krijg je ook de kans binnen dit mooie bedrijf.”

Twee ondersteunende jaren verder werd Meindert gevraagd zich te specialiseren tot controller. “In deze functie ben je voornamelijk bezig met business brondata, ga je cijfermatig te werk, zoek je manco’s uit doormiddel van rapportages, bewaak je de sponsoruitgaven en doe je nog veel meer .” Erg leuk werk volgens Meindert, maar na een jaar als controller kwam de oude liefde weer bovendrijven: de klantenservice. Terug op het oude nest, dit keer in de foodservice in plaats van retail, waar hem weer veel contact met klanten stond te wachten. In deze functie kon Meindert weer veel oplossingen bedenken voor de klanten, maar kwam zijn kennis van Excel ook weer goed van pas. Zo kon hij met deze kennis de werkzaamheden efficiënter inrichten. “Tegenwoordig wordt er nog steeds gebruikgemaakt van deze werkwijze”, zegt hij trots!

Na twee jaar nam Meindert afscheid van de klantenservice en kwam hij in zijn huidige functie terecht: Field Sales Support. Hier heeft hij bijna geen contact met de klant, maar ondersteunt hij de Field Sales (accountmanagers). Hij ontvangt vragen vanuit het team, geeft ze advies of zet de vraag intern uit. Ondanks dat er weinig klantcontact is, vindt hij deze verbindende rol wel erg bij hem passen. “Je moet je in deze rol wendbaar opstellen binnen het speelveld/kaders die je hebt, want iedere klant en wens is anders!”. Het is bijvoorbeeld een uitdaging om een offerte zo in te vullen dat zowel de klant als Smeding tevreden is.

Deze enorme waslijst aan verschillende functies is een voorbeeld van de welwillendheid en doelmatigheid van Meindert. Door altijd op zoek te zijn naar het hogere doel, de uitdaging in zijn werkzaamheden en door initiatief te nemen, laat hij zien dat alles mogelijk is. “Als je maar wil!”, lacht hij.

Smeding Groenten en Fruit maakt gebruik van functionele en analytische cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren. Door akkoord te gaan met de tracking cookies kunnen wij jou gerichte content op social media en via derde partijen tonen. Privacy statement